Alla inlägg den 6 augusti 2013

Av Klinte - 6 augusti 2013 12:13

Under min cykeltur idag kom jag att tänka på vilka stora förändringar det har skett i Klintehamn sedan jag flyttade hit 1960.Jag var 17 år och mina föräldrar hade fått jobb här och jag flyttade gladeligen med då jag inte trivdes i storstan.

Då fanns det Esso,Caltex och Nynäs,idag finns bara Preem. Då fanns det Ahlströms Livs,GAF Livs,Konsum,Jönsons Livs,Dannborgs Livs och en livsmedelsaffär vid Bönders. Idag finns ICA och Konsum.Det fanns mejeri,cykelaffär med verkstad,det fanns två snickerifabriker,det fanns cementfabrik,hotell,Wibergs värdshus och gamla hederliga Condis.Vi sak inte glömma "Korvan" där Rune och Eva serverade korv och hamburgare.Det fanns två järnhandlare.Jag har säkert glömt något.

Jag minns att vi spelade pingis i IOGT-lokalen,den är nu ombyggd till bostadshus.Vi åkte skridskor på hockeyrinken,den är nu borttagen.

Jag ska inte säga att allt var bättre förr men nog var det lite mer "drag" i Klintehamn då? 

Det som inte fanns på den tiden var ett behandlingshem och brottsligheten var i det närmaste obefintlig. Polisstation hade vi förståss,det har vi inte nu,konstigt nog.

Den stora kolhögen på Smitterbergsvägen är borta,det är bra för den var fruktansvärt ful då det inte var vinter och snö på den,då kunde den till och med vara vacker.

         MVH  Klintehamnaren

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards